Obecnie do wydania płyty nie trzeba mieć już koniecznie kontaktu z wytwórnią i coraz większa liczba niezależnych artystów decyduje się na podjęcie takich działań na własną rękę. Stwarza to wiele możliwości dotyczących bardziej bezpośredniej sprzedaży albumów i zwiększania przez to swoich zysków, a poza tym uzyskuje się możliwość kontrolowania kwestii promocyjnych. Na co trzeba zwrócić uwagę?
Do tego elementu często nie przykłada się należytej uwagi, a jest to duży błąd. Zarówno opakowania na płyty, jak i same krążki muszą być estetyczne i przykuwać uwagę, gdyż wpływa to często na to czy dany klient zdecyduje się ostatecznie dokonać zakupu. Powinny zatem przemawiać do konsumentów z półek sklepowych czy stoiska na koncercie.
Taki projekt to nie tylko sama ilustracja, ale również oddanie ducha muzyki – sposób na przekazanie przez artystę czego nabywca może się spodziewać, jeżeli wcześniej nie słyszał danych utworów. Czasem twórca sam ma pomysł na grafikę, lecz nie zawsze, a wtedy warto zwrócić się do zewnętrznych źródeł, by całość wyglądała profesjonalnie i przyczyniła się do sukcesu danej płyty.
Choć przy samodzielnym wydawaniu krążka zwykle staramy się kontrolować kwestie przeznaczonych na to nakładów finansowych, to na pewno nie powinno się oszczędzać na jakości materiałów. Opakowania na płyty CD i koperty na płyty winylowe powinny być nie tylko opatrzone efektowną grafiką, ale też trwałe, by nie uległy zniszczeniu po paru tygodniach użytkowania. Jeszcze przed sprzedażą przenoszone są również często w torbach, kartonach czy walizkach, więc warto zabezpieczyć je specjalną folią, by nabywca otrzymywał nienaruszony i dobrze wyglądający towar.