Zaciski hamulcowe są zaliczane do najczęściej psujących się komponentów układu hamulcowego w autach. Standardowy model składa się ze specjalnego tłoczka, zacisku pływającego, prowadników oraz wytrzymałej obudowy żeliwnej. Poważna awaria zacisków skutkuje przede wszystkim mocno ograniczoną sprawnością hamulców, co przekłada się na znaczne obniżenie bezpieczeństwa na drodze. W celu ich naprawy zachodzi zazwyczaj konieczność zakupu dedykowanych uszczelek gumowych, produkowanych m.in. przez firmę dostępną pod adresem https://hupex.pl/wyroby-techniczne-gumowe-i-silikonowe/uszczelki-do-zaciskow-hamulcowych/.
Wspomniane powyżej uszczelki są niezbędne w sytuacji, gdy dojdzie do ostatecznego zużycia oryginalnych uszczelniaczy. Ze względu na nieustanną eksploatację tych elementów zdarza się to stosunkowo często. Płyn hamulcowy wycieka wówczas z samego zacisku bądź głównego przewodu, a to z kolei zauważalnie zaburza skuteczność działania hamulca. W skrajnym przypadku nie obejdzie się nawet bez wymiany całego tłoczka. Kolejna powszechna awaria to uszkodzenie mechaniczne pierścienia zacisku, objawiające się dłuższą drogą hamowania oraz ściąganiem pojazdu na pobocze podczas wykonywania tego manewru. Aby wyeliminować ten konkretny problem, zaleca się wizytę w warsztacie i zastąpienie zepsutej części nowym egzemplarzem. Jeszcze inna możliwa usterka to pęknięta prowadnica, po której porusza się zacisk. Przyczyną jest przeważnie brak systematycznej konserwacji układu, polegającej na oczyszczeniu gniazd z zaschniętego smaru, zweryfikowaniu powierzchni pod kątem wżerów i pokryciu całości dedykowanym preparatem penetrującym.