Jednym z niezwykle ważnych elementów samochodu osobowego jest układ wydechowy. Obejmuje on zespół kilku części silnika, a jego podstawowym zadaniem jest sprawne odprowadzanie gazów, będących efektem spalania mieszanki paliwowej w cylindrach (w warunkach gwałtownego wzrostu ciśnienia). Omawiany system odgrywa też istotną rolę w procesie niwelowania hałasu wytwarzanego przez jednostkę napędową. Z tego powodu powinien być koniecznie wykonany z wytrzymałych materiałów.
W skład układu wydechowego wchodzi kilka odrębnych komponentów, które pełnią konkretne funkcje, wzajemnie się uzupełniając. Kolektor zbiera spaliny z cylindrów i wprowadza je do wspólnej rury. Z kolei tłumik ma za zadanie minimalizować hałas silnika (powstały wskutek wydobywających się gazów) poprzez wygaszanie fal dźwiękowych oraz eliminowanie określonych częstotliwości. Jego skuteczność w tym zakresie wynika przede wszystkim z wyłożenia wnętrza specjalnym materiałem o właściwościach wygłuszających – np. włóknem szklanym. Katalizator oczyszcza natomiast spaliny ze szkodliwych substancji, takich jak choćby tlenek węgla, tlenek azotu, czy węglowodory. Dzięki temu przynajmniej w stopniu podstawowym chronione jest środowisko naturalne. Podobną rolę odgrywa filtr cząstek stałych, który montuje się jednak głównie w silnikach o zapłonie samoczynnym i wersjach benzynowych z wtryskiem bezpośrednim. Na uwagę zasługuje również sonda lambda, czyli element precyzyjnie kontrolujący zawartość tlenu w gazach spalinowych. Na bazie dostarczonych przez nią danych można modyfikować skład mieszanki oraz weryfikować prawidłowość funkcjonowania katalizatora.