Zawieszenie jest mechanizmem złożonym z elementów łączących koła z konstrukcją nośną samochodu. Elementy te są ze sobą powiązane i ściśle współpracują, a wśród nich wymienić można m.in. amortyzatory, resory, stabilizatory, drążki i wahacze.
Elementy wchodzące w skład zawieszenia grupuje się następująco:
– wodzące – czyli takie, które prowadzą koła, tj. wahacze lub zwrotnice warunkujące zachowanie samochodu np. przy skręcie
– tłumiące – amortyzatory, czyli elementy warunkujące tłumienie drgań zarówno kół jak i całego pojazdu, mające wpływ na bezpieczeństwo zwłaszcza w trakcie hamowania
– sprężyste – do których zaliczamy łączniki metalowe, elementy gumowe i pneumatyczne. Odpowiadają one za magazynowanie energii i uwalniania jej w pożądanym momencie.
Podział układów zawieszenia
Pod względem budowy zawieszenia można podzielić na:
– zależne, gdzie ruch kół na jednej osi wzajemnie na siebie wpływa (np. sztywny most)
niezależne, w którym ruch jednego z kół jednej osi nie wpływa na ruch drugiego – jest to aktualnie najczęściej spotykany model zawieszenia w samochodach osobowych
– półzależne, gdzie oddziaływanie wzajemne ruchu kół jest nieznaczne (np. belka skrętna)
Specjalnym typem są zawieszenia pneumatyczne Audi posiada wiele modeli aut wyposażone w ten układ – mogą one pełnić funkcję wspomagającą oryginalnie montowane zawieszenie, lub jako najnowocześniejsze stosowane rozwiązanie funkcjonować jako zawieszenie pełne. Część ta ma znaczący wpływ nie tylko na komfort jazdy, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo, dlatego warto utrzymywać je w dobrym stanie. Można ją dostać w wielu profesjonalnych sklepach, takich jak https://thomasmarkt.com.