Dzięki rozwojowi technologii producenci pamięci przenośnych mają w zasadzie nieograniczone możliwości w zakresie tworzenia pendrive’ów. Istnieje tylko jeden wymóg – takie urządzenie musi być bezwzględnie zakończone specjalnym wtykiem USB, dzięki któremu bezpośrednio łączy się z komputerem lub innym sprzętem elektronicznym. Z tego powodu na rynku nie brakuje wyrobów unikalnych, często stosowanych chociażby w branży reklamowej.
Przeciętny pendrive posiada kształt prostopadłościanu i kończy się wtyczką USB z nasadką ochronną. Niekiedy ów wtyk jest wysuwany i bez trudu może chować się w obudowie. Jeśli chodzi o kształty, to są one różnorodne. Jakiś czas temu niezmiernie popularne były np. urządzenia w postaci przypominającej kartę kredytową. Powszechnym uznaniem klientów cieszą się jednak przede wszystkim standardowe pendrive’y, choć nie te wykonane z samego plastiku, lecz z metalu lub skóry. Alternatywą jest tzw. pendrive plast-alu, wytworzony z połączenia wzmocnionego plastiku z elementami aluminiowymi.
Dla osób często przebywających w ekstremalnych warunkach oraz zmuszonych do przechowywania wyjątkowo wrażliwych danych i informacji, zaleca się natomiast używanie pamięci w obudowie wykonanej z materiału pyło- albo wodoodpornego. Z kolei miłośnicy minimalizmu mogą się zdecydować na niewielkie, wręcz miniaturowe urządzenia – przydatne one będą zwłaszcza w samochodzie. Współcześnie pendrive`y mogą wykorzystywać różne złącza, m.in. USB 3.1, 3.0 albo 2.0, a ponadto USB typu C czy mikro-USB.
Niektóre modele są nawet wyposażone w aż dwie wtyczki, co powoduje, że można je w tym samym momencie podłączyć i do komputera, i do telefonu. Warto podkreślić, że powszechność tego typu sprzętów wynika m.in. z faktu, że różne firmy rozdają swoim klientom darmowe prezenty promocyjne w postaci tzw. pendrive`ów reklamowych, które są dostępne np. na https://memorabbit.pl/c/pendrive-reklamowe.