Aby pojazd dobrze działał, musi mieć sprawny układ chłodzenia. Wynika to z charakterystyki pracy silnika spalinowego, który generuje duże ilości ciepła. Ciepło to musi zostać odprowadzone i rozproszone, inaczej motor mógłby przegrzać się i doszłoby do jego niechybnego zniszczenia. Sprawdźmy więc, jak zapewnić dobre działanie układu chłodzącego silnik.
Przede wszystkim w układzie nie może znajdować się woda. Co prawda kiedyś było popularne jeżdżenie ze zwykłą wodą w układzie chłodzącym, ale było to na etapie takich samochodów jak Syrena czy duży Fiat. Dziś musimy stosować specjalny płyn, który nie zamarza zimą, ponieważ nie spuszczamy go w okresie mrozów z układu, auta nie odstawiamy na kołku, tak jak wielu robiło kiedyś.
Tyczy się to nie tylko samochodów, ale płyn musi być wlany również do układów będących na przykład w sprzęcie używanym w magazynach czy marketach budowlanych. Chłodnica do wózka widłowego Nissan jest przystosowana do pracy jedynie z płynem niezamarzającym, jeżeli nalejemy tam wody to chłodnica zapewne zostanie pokryta kamieniem i zamuli się.
Nie mniej ważne jest pilnowanie, by motor nie przegrzał się podczas pracy. W większości silników pilnuje tego automat, którym steruje czujnik temperatury chłodnicy. Gdy temperatura wzrasta do zbyt wysokiej wartości, automatycznie uruchamiany jest specjalny wentylator, który wymusza obieg powietrza przez chłodnice, schładzając płyn do pożądanej temperatury. Czujnik ten musi być zawsze sprawny, inaczej mogłoby dojść do niebezpiecznego przegrzania.